czwartek, 28 lipca 2016

Placuszki z cukinii z sosem czosnkowym dla dzieci i dorosłych


Nieczęsto piszę o sprawach kulinarnych, diecie i przepisach. Jakoś nie czuję się guru gotowania czy pieczenia, ale bardzo lubię to robić, szczególnie gdy chodzi o przygotowanie potraw dla dziecka. Oczywiście przygotowane przeze mnie smakołyki wszyscy muszą chwalić. 
placuszki cukiniowe dla dzieci, placuszki z cukinii, sos czosnkowy

Ostatnio dopadła nas "klęska urodzaju" w cukinie. Było już leczo, cukinia panierowana, cukinia smażona i duszona na maśle... jednak hitem okazały się najzwyklejsze placuszki cukiniowe z przepisów na dania dla dzieci, które wszyscy pałaszują ze smakiem.




Składniki, jak i sam przepis banalnie prosty. Wykonanie zajmuje parę minut, a dodatek sosu czosnkowego, który wszyscy w domu uwielbiamy sprawia, że jest to ostatnio nasze ulubione danie na drugie śniadanie, obiad czy podwieczorek. 

Składniki na placuszki z cukinii dla dzieci i dorosłych:


  • jajka
  • cukinia
  • woda
  • mąka gryczana
  • sól, pieprz, przyprawy (wg uznania np. zioła prowansalskie, koper)
  • opcjonalnie można dodać odrobinę proszku do pieczenia, ale w wersji dla dzieci unikam proszku,
  • olej kokosowy do smażenia (najlepiej smażyć jak naleśniki na "suchej" patelni)

Przepis:

Jajka rozbełtać, dodać wodę, mąkę (tak by ciasto naleśnikowe miało bardzo gęstą konsystencję), wrzucić utartą na dużych oczkach cukinię (ze skórką jeśli jest młoda i miękka), przyprawić wg uznania. Smażyć na patelni jak placki ziemniaczane czy pancaces, najlepiej bez dodatku tłuszczu. Specjalnie nie podaję proporcji składników, bo cukinia ma to do siebie, że puszcza sok i w trakcie smażenia czasem muszę dosypywać mąki, a sama przy ich robieniu używam miary "na oko". Można zastąpić mąkę gryczaną zwykłą mąką jednak smak już nie będzie ten sam. Moim zdaniem mąka gryczana idealnie pasuje do cukinii.

Przepis można dowolnie modyfikować poprzez dodanie różnych rodzajów mąk (pszennej, żytniej itd.) czy wrzucenie paru dodatkowych składników (np. podduszona cebula cukrowa, marchewka, szynka). Placuszki w zasadzie ze wszystkim wychodzą super, jednak u nas króluje zdecydowanie wersja minimalistyczna podana w towarzystwie sosu czosnkowego.

Sos czosnkowy:

- jogurt grecki 
- czosnek
- pieprz, sól
Jogurt mieszam z posiekanym drobno czosnkiem (ewentualnie przeciśniętym przez praskę), dodaję do smaku nieco soli i pieprzu. Czasem dorzucam świeży koperek.

To najprostszy przepis na sos czosnkowy, który robię. Szymon wdał się w mamę i uwielbia czosnek, a sos na bazie jogurtu bez dodatku majonezu może zajadać chyba każde dziecko. Spokojnie można też dodać do sosu koperek jeśli lubimy (zagłuszy nieco smak czosnku) lub zamiast czosnku dać sam koperek czy inny ulubiony składnik sosu jogurtowego. Można też do placuszków podać sam jogurt, kwaśną śmietanę czy inne dodatki wedle uznania. 

Czy muszę wspominać, że w drugim trymestrze ciąży apetyt zaczyna mi dopisywać i mogłabym objadać się tymi plackami od rana do wieczora? Oczywiście nadal w mojej diecie królują pomidory, jednak ostatnio jem je tylko na śniadanie i kolację, a resztę posiłków uzupełniam w bób, fasolkę szparagową, brokuł, kalafior, cukinię, paprykę i inne warzywa sezonowe. Jem też pełno owoców sezonowych, bo właściwie tylko na nie mam chęć, a krzaczki malin, poziomek i jeżyn w ogrodzie są codziennie oblegane przeze mnie i Szymona. Zdecydowanie lato jest od tego by korzystać w pełni z plonów jakie nam daje i zajadać się warzywami póki trwa sezon ( a resztę zaprawić na zimę lub zamrozić jak się da, by potem móc dalej zajadać się pysznościami).
***

Jestem ciekawa czy ktoś jadł już takie placuszki i mu smakowały? A może znacie jeszcze inne ciekawe przepisy z cukinią w roli głównej?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz